I dag skal bilen pakkes. Vi skal kjøpe knekkebrød, resten av maten kjøpes i Danmark.
Det er ikke lagt skjul på at vi prøver å gjøre dette så billig så mulig. Men likevel har det blitt brukt litt penger på utstyr.
Her er hva vi har kjøpt nytt til turen:
Propanflaske-850kr.
Gass komfyr-på tilbud til halv pris, 650kr.
5 nye pakninger til Jerry kanner
1 ny Jerry kanne-185kr
Div. stropper-3-400kr
1 treplate-300kr
1 par alu. sandstiger-ca.4000kr. (Her kunne jeg fått stiger i jern for 150kr. stk., men de kan bøye seg og da kunne vi fått ett plass problem)
1 taktelt. Dette er et demotelt i fra '80 tallet men ingen har sovet i det og det er som nytt. Tar noe tid å pakke sammen, men kostet 3000dkr.
GPS-TomTom, ca. 2000kr på ClaesOlson.
Campingbord og stoler-ca.300kr.
1 reservehjul-1400dkr.
Ellers har jeg brukt det jeg finner. Gamle Gildekasser fx.
Bilen har fått en del nye simmeringer, nytt OME sett, ny kopling og radiator.
Telt og sandstiger har 2 firmaer levert til en fordelaktig pris mot reklame, men ikke gratis.
Haua Olje & Dekk AS har sponset all olje. Det er jeg glad for, for det er en dyr afære på en HJ60-det går noen liter.
Ellers er listen lang med privatpersoner som har hjulpet oss. Hjelp med bilen, lån av utstyr samt hjelp med å finne ting og tang.
Målet er å gjennomføre selve turen, 3,5 uke hvorav 14 dager i Tunisia, for ca. 30000kr. for 2 mann.
Kansje kan vi vise at drømmer kan realiseres uten at det behøver å koste mere enn fx. en trygdet

kan klare å skrape sammen.
Det overaskende er tyskernes uvilje til at vi skal ha med mye reservedeler. Forklaringen er enkel. Vekt er viktigst. De mener at det er bedre at 3 biler sleper en havarist ut av Sahara til verksted enn att 4 biler har 200kg deler en kansje ikke får bruk for.
I følge dem starter problemene i sanden når du passerer 3 tonn.
Nå krysses fingrene, i morgen reiser vi.