Offroadguruen BJ45 (45 &60)

Her kan du opprette din egen "garasje", legge inn bilder av din Land Cruiser.

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
isuki
Ble med: søn sep 16, 2007 7:39 pm
Lokasjon: Ål

Re: Sollis HJ45&HJ60 & fruens AT&HiLux+the story:HJ60Africa

Innlegg av isuki »

DET SER FANTASTISK GØY UT :!: Lykke til videre :P
40,50,60,70, hva blir det neste..... 12 Volt er kun 50% av 24 Volt vet du ;-) (og en RN36, og en RN46)
Brukeravatar
4Springar
Ble med: tor nov 27, 2008 3:17 pm
Lokasjon: Troms
Kontakt:

Innlegg av 4Springar »

Dette bildet er helt klart kalender-materiale!!
Brukeravatar
offroadguru Solli
Ble med: fre feb 03, 2006 10:52 am
Lokasjon: Hauge i Dalane

Innlegg av offroadguru Solli »

Da kom vi hjem i natt. Vi kjørte direkte i fra Genova og hjem, ca.200mil. Bilen har gått problemfritt så nær som en knekt fjør og litt dieselfilter trøbbel de siste 5-6 milene før vi var hjemme.
Takk for kommentarene om bilde, det er tatt med ett rimelig kompakt kamera men kvaliteten blir veldig bra synes jeg.
Men for kalender konkuransen har jeg ett som er, etter min mening, enda bedre.
Turen ble bedre enn jeg forventet, en stor opplevelse for livet. Så om jeg får det til satser jeg igjen men da i HJ45.

Her er bilene som var med:
Vedlagte filer
tunisia12 301.JPG
tunisia12 301.JPG (75.93 KiB) Vist 2253 ganger
tunisia12 305.JPG
tunisia12 305.JPG (84.71 KiB) Vist 2253 ganger
tunisia12 306.JPG
tunisia12 306.JPG (109.2 KiB) Vist 2253 ganger
tunisia12 308.JPG
tunisia12 308.JPG (102.09 KiB) Vist 2253 ganger
Brukeravatar
Vegard
Ble med: ons mai 12, 2004 11:09 am
Lokasjon: Nittedal

Innlegg av Vegard »

Flotte biler, flotte bilder!

Har sansen for at dere gjennomfører tur i gammel bil, og (i det minste for din del) på sparebudsjett!
Brukeravatar
offroadguru Solli

Vegard skrev:Flotte biler, flotte bilder!

Har sansen for at dere gjennomfører tur i gammel bil, og (i det minste for din del) på sparebudsjett!
Håper det kan inspirere andre. Og tro meg, man kommer ikke lenger om bilen koster mye.....
Jeg hade ikke komt en meter lenger med fx. sperrer, og hjulene er perfekte i sanden. Og motoren i min 60 var veldig behagelig i sanden siden turboen virker fra 800 omdreininger, startet opp plasser der orginalturboene bare spant seg ned.
Brukeravatar
offroadguru Solli

Har lagt ut 60 bilder på hjemmesiden min.
Brukeravatar
4Springar
Ble med: tor nov 27, 2008 3:17 pm
Lokasjon: Troms
Kontakt:

Innlegg av 4Springar »

Virkelig flotte bilder, ser ut som det har vært en kjempetur!! denne står på to-do-listen min nå!!
Hvordan løste du fjær-problematikken? var det bak det knakk?
Brukeravatar
offroadguru Solli

Fjæra som knakk gjorde jeg ikke annet med enn å sikre det knekte bladet med patentband slik at det ikke skulle snu seg inn i dekket.
Det var godt nok, holdt for resten av turen ihvertfall.
Brukeravatar
offroadguru Solli

Mange nye bilder på hjemmesiden!
Brukeravatar
offroadguru Solli

specialops skrev:Det var mange kjekke bilder der ja, ser ut så du har kost deg.. :) bilen din kledde den fargen i ørkenen ja.

Hvordan følte du det var der nede med sikkerheten, tenker på om en hadde kommet i en Lc120 AT til ca. 700.000tusen..++ ville du tru en kunne fått problemer der nede med lokalfolket ? :? din egen opplevelse ?
Det mest utrygge på turen var trafikken i Italia :mrgreen:
Dessverre har de fleste latt seg påvirke av media og politikere slik at de tror at muslimer er farlige. Det er klart at det sikkert kan være skummelt å ferdes gatelangs i storbyen Tunis alene natterstid, men det er det da vitterlig i norske storbyer også.
Og din bil vil langt i fra være blandt de dyreste bilene der nede om du tar turen. Det er flust med reisebiler som har kostet mye mere enn din bil i oppbygging, kansje uten at det synes så godt da.
Tunisia har lav kriminalitet, men også strenge straffer. 0,1 gram hasj og en ryker inn i buret i minst ett år. Alkohol drikkes ikke, men man kan bringe inn en kasse øl eller en liter sterkere dråper. Men campingplassene var herlig fri for norsk flatfyll, alle ser ut til å reise ned for å kjøre og kose seg.
Men her som ellers i verden er det vel ingen ide å brife med store seddelbunker. Og uansett er ikke dette landet for mennesker med fordommer.
Brukeravatar
specialops
Ble med: tir nov 04, 2008 8:35 pm
Lokasjon: Rogaland
Kontakt:

Innlegg av specialops »

det så veldig kjekt ut må jeg si.. hvor mye penger gikk det på hele turen din da ?
Brukeravatar
offroadguru Solli

specialops skrev:det så veldig kjekt ut må jeg si.. hvor mye penger gikk det på hele turen din da ?
Turen var veldig kjekk. Tror nok kostnadene ikke har så mye å bety for deg som for meg.
Og uansett vil man ikke kunne sammenligne, vår tur var ikke egnet for en AT dessverre. AT er bygget spesielt for en type kjøring og jeg tror ikke den er egnet for kjøring i sandyner dessverre.
Du må få deg en 60 eller 40, det er opptimalt for en slik tur jeg var på.
Viktigst av alt er at man tåler sand i maten, greier X antall dager uten dusj og hele tiden er innstilt på å holde gruppen samlet. Det er dessverre nok av eksempler på folk som mener at de kan overgå andre pga. dyrere utstyr, det er hovedgrunnen til at man nå ikke får tilatelse til å kjøre til syd Tunis hvor de virkelig høye sanddynene er. Siste par der kjørte uten tilatelse og lovpålagt guide pga. at de hadde alt utstyr, de sitter nå i Niger. Kidnappet med ett krav på 3 millioner euro for å slippe fri.
Brukeravatar
offroadguru Solli

Jeg håper ikke du stiller spørsmålene for å "erte" meg for at jeg ikke har samme økonomi som deg, for det preller av på meg.
For har man råd til en så dyr bil som deg så er det ubegripelig at du lurer på hva det koster. Jeg hadde aldri klart turen uten hjelp og støtte fra venner og familie, det skjemmes jeg ikke over.
Brukeravatar
Eivind37
Ble med: tir jun 15, 2004 8:19 pm
Lokasjon: Mandal

Innlegg av Eivind37 »

Virkelig bra saker Jan Terje! En opplevelse som de færreste av oss får anledning til å oppleve. BIlder fra turen er nok en sterk kandidat til kalenderen for 2011 vil jeg tro.... :D
Morsomt å følge med på dine eskapader...samt forberedelse til tur...dvs prosessen...for prosessen er jo en stor del av turen.
At man da har klart dette med relativt enkle midler må man jo se på som et pioneer arbeid hvor erfaringene din kan deles med flere i klubben som går svanger med en slik fantastisk tur og opplevelse.

Økonomi og finansielle midler er i mine øyne totalt uinteresssante i denne sammenhengen. Det er jo resultatet som teller...ikke sant? I tillegg så er det hjerte for LC og entusiasme som er den største delen av dette...og det kan ikke kjøpes for penger!

Terningkast 6 til Offroadguruen fra meg!
Treffes som regel på 930 82 756
1984/89 Toyota LandCruiser HJ61 SPOA
2001 Toytota LandCruiser 100 AT35 Solgt
85 Toyota LandCruiser HJ60 Solgt
87 Toyota LandCruiser HJ60 Solgt
81 Toyota LandCruiser BJ42 Solgt
82 Toyota Hilux MK1 Solgt
baardlie
Ble med: fre nov 12, 2004 8:58 pm
Lokasjon: buskerud

Innlegg av baardlie »

Eivind37 skrev:Virkelig bra saker Jan Terje! En opplevelse som de færreste av oss får anledning til å oppleve. BIlder fra turen er nok en sterk kandidat til kalenderen for 2011 vil jeg tro.... :D
Morsomt å følge med på dine eskapader...samt forberedelse til tur...dvs prosessen...for prosessen er jo en stor del av turen.
At man da har klart dette med relativt enkle midler må man jo se på som et pioneer arbeid hvor erfaringene din kan deles med flere i klubben som går svanger med en slik fantastisk tur og opplevelse.

Økonomi og finansielle midler er i mine øyne totalt uinteresssante i denne sammenhengen. Det er jo resultatet som teller...ikke sant? I tillegg så er det hjerte for LC og entusiasme som er den største delen av dette...og det kan ikke kjøpes for penger!

Terningkast 6 til Offroadguruen fra meg!
Henger meg på her Eivind , helt topp JT at du fikk gjennomført dette "prosjektet"!! Flott tur og ikke minst bilder !!! Så kan iallefall jeg og sikkert mange andre sitte å drømme...........
Bård - Tlf.97618988
Brukeravatar
håvard
Ble med: søn feb 22, 2004 3:37 am
Lokasjon: Halden

Innlegg av håvard »

Dette er så fett som det kan få blitt! Kult at alt du gjorde var så riktig. Det ligger noe i "never change a winning team". Det er begrenset hvor galt det kan gå med en HJ60 :)
Brukeravatar
håvard

Innlegg av håvard »

Det er helt vanlig å spørre hvor mye en slik tur koster. Fikk mange spørsmål etter Russlandsturen på budsjett. Så tja- folk lurer, og det er en fair sak :)
Brukeravatar
offroadguru Solli

Turen koster i utgangspunktet det diesel og ferger koster, og fergene varierer stort alt etter når på året man reiser. Så er det å plusse på om man vil kjøpe alle måltider fx. og evt om man ligger på hotell.
Poenget er dessverre at en slik tur jeg var på ikke er egnet for alle typer bil. Det betyr ikke at man ikke kan reise ned i fx. en AT, men da må turen legges opp for det.
Brukeravatar
håvard

Innlegg av håvard »

Slet du noen gang med for varm motor?
Brukeravatar
offroadguru Solli

Det var jo det jeg var mest skeptisk til. Orginalturboer har jo vannkjøling. Men den lå på det samme som hjemme heldigvis.
Når det gjelder turbo så var tyskerne imponerte over hvordan vi løste det i norge med deler man finner for en rimelig penge. De ettermonterte intet som ikke var orginalt så kansje vi starter en ny trend :mrgreen:
Svar

Tilbake til «Garasje»