Resette T-belt lampe LC 90 VX

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
spilli
Ble med: fre des 07, 2007 1:48 am
Lokasjon: Follo

Resette T-belt lampe LC 90 VX

Innlegg av spilli »

Hei. Har skiftet T-belt på bilen min i dag (trangt som bare f "?;)(?%# første gang) Men så kommer den store "frågan". Må jeg resette t-belt lampa? Den lyser jo ikke enda, men kommer den på ved faste intervaller, og må resettes da, eller kan jeg gjøre en resett nu slik at jeg får neste varsel på riktig tidspunkt i forhold til bytte av reim? Håper noen forstår spørsmålet mitt der ute.Takknemmelig for svar :)
Mvh
spilli
spilli
Brukeravatar
mtic
Ble med: man feb 15, 2010 9:08 am
Lokasjon: Trøgstad

Re: Resette T-belt lampe LC 90 VX

Innlegg av mtic »

spilli skrev:Hei. Har skiftet T-belt på bilen min i dag (trangt som bare f "?;)(?%# første gang) Men så kommer den store "frågan". Må jeg resette t-belt lampa? Den lyser jo ikke enda, men kommer den på ved faste intervaller, og må resettes da, eller kan jeg gjøre en resett nu slik at jeg får neste varsel på riktig tidspunkt i forhold til bytte av reim? Håper noen forstår spørsmålet mitt der ute.Takknemmelig for svar :)
Mvh
spilli
Den begynner og lyse ved km interval uansett hva du gjør.
Det du nå skal gjøre er og kjøre til den begynner og lyse, så resette lampa.
Da må du selv ha kontroll på bytte av reima neste gang.
2000 Landcruiser 90
boeenjo
Ble med: man des 21, 2009 7:47 am
Lokasjon: Bø i Telemark

Innlegg av boeenjo »

Min LC 90, 99mod, passert 150000km i dag, og vips så lyste T-lampa. Reima ble skiftet av Toyota på 120000km. Virker noe rart at lampa ikke kan resetes når reima skiftes.
Brukeravatar
mtic
Ble med: man feb 15, 2010 9:08 am
Lokasjon: Trøgstad

Innlegg av mtic »

boeenjo skrev:Min LC 90, 99mod, passert 150000km i dag, og vips så lyste T-lampa. Reima ble skiftet av Toyota på 120000km. Virker noe rart at lampa ikke kan resetes når reima skiftes.
Ja helt enig. Toyota gir som regel beskjed om dette, og ber kunden komme tilbake når den lyser for og resette. På en måte greit system da selger ikke kan kødde med lampa.
2000 Landcruiser 90
spilli

Innlegg av spilli »

mtic skrev:
spilli skrev:Hei. Har skiftet T-belt på bilen min i dag (trangt som bare f "?;)(?%# første gang) Men så kommer den store "frågan". spilli
Den begynner og lyse ved km interval uansett hva du gjør.
Det du nå skal gjøre er og kjøre til den begynner og lyse, så resette lampa.
Takk for svar.mtic. Da er det bare å vente til jeg "ser lyset" Håper ikke det er like trangt som å skifte reima.Når jeg tenker meg om, Synes jeg også det er greit at ingen kan få kødde med denne lampam men at den kommer på når den skal.
Mvh
spilli.
spilli
Brukeravatar
Holm
Ble med: ons des 07, 2005 1:43 am
Lokasjon: Kulsåsdalen

Innlegg av Holm »

Den her er kjekk å ha, så sparer du noen kroner! :wink:

Timing Belt Warning Indicator Reset Procedure

1. T-BELT MODE DISPLAY
a) With ignition turned ON, using the trip switch (select/reset button) change the display to ODO, and turn the ignition OFF
b) While pressing the trip switch, turn the ignition switch ON and hold it for 5 seconds.
c) Release the trip switch, then press the switch again within 5 seconds.
d) The digital display should change to T-belt mode. The initial display "15" (0,000km) is displayed (ie. 150,000km).
2. REWRITING REPLACEMENT VALUES
While in the T-Belt mode, each press of the trip switch will change the displayed value by 10,000km increments. Once " 20 " (200,000km) is reached the display reverts back to " 1 " (10,000km) again. Remember, this setting is the number of kilometres to be travelled before the light comes on next, and once reset this counter will start from zero.
I believe the timing belt interval for all the 100 series engine variants is 150,000km, but this should be checked against each different markets servicing recommendation. This being the case, you shouldn't need to change from the default setting of "15".
Obviously for the US, the ODO is in miles, and I guess the T-Belt warning would be set in 10,000 mile intervals.
3. T-BELT WARNING RESET COMPLETION
a) After setting the replacement setting value, hold the trip switch ON for more than 5 seconds then release the switch.
b) Check that the display has now changed back to ODO and that the warning light has gone off when the engine is started.
NOTE: If the T-Belt mode is completed, even though the belt replacement has not been performed, the T-Belt warning IS reset.
Lc 90VX
boeenjo

Innlegg av boeenjo »

Og på 99mod uten digital teller da :?:
spilli

Innlegg av spilli »

Holm skrev:Den her er kjekk å ha, så sparer du noen kroner! :wink:
Timing Belt Warning Indicator Reset Procedure
NOTE: If the T-Belt mode is completed, even though the belt replacement has not been performed, the T-Belt warning IS reset.
Hei, Holm. Takk for det. :wink: Skal ta godt vare på dette til jeg må resette. Trodde jeg måtte skru ut spedometret og skifte noen skruer e.l. Men dette ser jo mye enklere ut (håper bare jeg forstår alt :oops: ) Apropo dette med ombygging. Vet du hva som skjer med fangerene som blir byttet ut? Trenger en del som skal ligge under skjermen, ser ut som en halvmåne. Tenker da på slik fangeren din var før du bygde om. Får ikke kjøpt dette hos Toyota, men må kjøpe hele fangeren :(
Mvh
spilli.
spilli
Brukeravatar
Holm
Ble med: ons des 07, 2005 1:43 am
Lokasjon: Kulsåsdalen

Innlegg av Holm »

vist jeg forsto deg rett der, så er ikke mine fangere byttet ut. De er orginale...
Lc 90VX
Torkjell_Lisland
Ble med: man jan 16, 2006 9:06 pm
Lokasjon: Drøbak

Innlegg av Torkjell_Lisland »

Hei
Henger meg på her.
Har skifta reim på en 99 modell med mekanisk teller ved 290.000 km. Lampa begynte å lyseved 300.000 km.
Hvordan resetter jeg den?
mvh TLI
beverjeger
Ble med: tor nov 24, 2005 12:42 am
Lokasjon: Sande Vestfold

Innlegg av beverjeger »

boeenjo skrev:Og på 99mod uten digital teller da :?:
Demontere dashbord-Ut med speed teller og bytte plasering på en skrue bak på printplata-bytt pærer samtidig som du er bak å fikler,,
Ove

Måtte alle myndigheter drukne i bakseter..
boeenjo

Innlegg av boeenjo »

Legger ved ett par bilder som viser skruen som skal flyttes.
Vedlagte filer
T belt reset før.JPG
T belt reset før.JPG (867.85 KiB) Vist 15029 ganger
T belt reset etter.JPG
T belt reset etter.JPG (718.29 KiB) Vist 15029 ganger
Brukeravatar
ole_kristian
Ble med: tir aug 17, 2010 1:23 pm
Lokasjon: Austvatn, Nord Odal
Kontakt:

Innlegg av ole_kristian »

Må resette lampe på min også. :(
Har mekanisk teller.
Må HELE dæsjbordet demonteres - eller får man ut bare instrumentene på en relativt enkel måte for å bytte om den jævla vesle skruen?
Jeg virkelig hater å skru dæsjbord!!
Jeg virkelig hater å skru dæsjbord!!!
Jeg virkelig hater å skru dæsjbord!!!!
Jeg virkelig hater å skru dæsjbord!!!!!
:x

Har hatt før: '86 Mazda B2600 '86 Jeep Cherokee, '98 Hilux LN170, '82 LN46, '88 Hiace LH66 4wd, '83 RN46, '97 Landcruiser KZJ95, Lexus RX400h og '99 Landcruiser HDJ100
Har nå: '80 Land Cruiser HJ45 pu og '08 Rav4.
Knut J
Ble med: tor nov 24, 2005 10:07 pm
Lokasjon: Bekkestua

Innlegg av Knut J »

Gikk også og gruet meg lenge til denne jobben, men det er totalt feil. Svært raskt å fikse, 10-15 minutter så er det gjort. Ta bort deksel under, er så 2 skruer nede og to oppe + noen lett tilgjengelige som holder speedometeret. (Mulig denne beskrvelesen inneholder noen feil da hukommelsen kanskje lurer meg). Ikke trangt, og svært lett å komme til. Alle kontaktene på baksiden er forskjellige så det er bare å røske av. Skruen som skal flyttes er lett å identifisere. Dette er en jobb man ikke trenger bruksanvisning til, alt sier seg selv når man starter.
Brukeravatar
ole_kristian
Ble med: tir aug 17, 2010 1:23 pm
Lokasjon: Austvatn, Nord Odal
Kontakt:

Innlegg av ole_kristian »

OK. Takk. Får prøve ved en eller annen anledning. Er igjen ca 90 tusen km / 3 1/2 år til rema MÅ byttes, så kan hende jeg blir lei det jævla T-belt lyset.

Hmmm.... En svart teipbit da.... ? :?:

Har hatt før: '86 Mazda B2600 '86 Jeep Cherokee, '98 Hilux LN170, '82 LN46, '88 Hiace LH66 4wd, '83 RN46, '97 Landcruiser KZJ95, Lexus RX400h og '99 Landcruiser HDJ100
Har nå: '80 Land Cruiser HJ45 pu og '08 Rav4.
Knut J
Ble med: tor nov 24, 2005 10:07 pm
Lokasjon: Bekkestua

Innlegg av Knut J »

Kjørte med t-beltlampa i to år. Nesten like raskt å flytte skruen som å hente den svarte teipen. Har aldri før vært borte i en bil der det er så enkelt å ta ut speedometer og ellers komme til for å bytte lyspærer i midtkonsoll etc. som på en lc90. Gruet meg også lenge for å bytte lys i kontrollpanelet for vifte/varme, men også dette var overaskende enkelt og standard pærer som fåes kjøpt på bensinstasjoner.
pilten
Ble med: ons mai 04, 2011 10:19 pm
Lokasjon: Larvik
Kontakt:

Innlegg av pilten »

Har byttet reim og skal nå resette t-belt lyset, men tenkte å bytte alt av pærer mens jeg har det oppe. Så det jeg lurer på er, hva slags pærer er det der inne? Og hvor mange?
mortenin
Ble med: tor des 26, 2013 1:32 pm
Lokasjon: Trondheim

Innlegg av mortenin »

Knut J skrev:Kjørte med t-beltlampa i to år. Nesten like raskt å flytte skruen som å hente den svarte teipen. Har aldri før vært borte i en bil der det er så enkelt å ta ut speedometer og ellers komme til for å bytte lyspærer i midtkonsoll etc. som på en lc90. Gruet meg også lenge for å bytte lys i kontrollpanelet for vifte/varme, men også dette var overaskende enkelt og standard pærer som fåes kjøpt på bensinstasjoner.
Jeg må skifte pærer i midtkonsollen på min LC90. Kan noen gi meg noen "triks" for hvordan dette kan gjøres? Som jeg jeg kan se av sitat over så er dette enkelt....
Har kjørt med gåen pære i midtkonsolen lenge nå :oops:
Svar

Tilbake til «Motor 9x»