Team Foslands LC-garasje

Her kan du opprette din egen "garasje", legge inn bilder av din Land Cruiser.

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
Brukeravatar
stian f
Innlegg: 482
Ble med: ons mai 12, 2004 3:02 pm
Lokasjon: Tromsø

Innlegg av stian f »

turbolux skrev:kor d går med motor bytte? :shock: :shock: :oops:
Er så jævlig mye stress med andre ting for tiden (les: skole) men om en uke begynner påskeferien :D :D Da blir det Toyota skruing.....

//stian
Brukeravatar
RogerFo
Innlegg: 402
Ble med: ons mai 12, 2004 9:36 am
Lokasjon: Tromsø

Motorbytte LJ-70

Innlegg av RogerFo »

Endelig skjer det noe..., ting tar tid :oops: . Vi startet i ettermiddag med motorbytte på LJ-70. 2L skal erstattes av 2LT'en som har stått i garasjen siden november. Vi bytter ikke motor hver dag så vi demonterer og noterer underveis. Bolter og mutre slipper forbausende lett på en 20 år gammel bil :) Begynner å løsne rundt clutchhuset og motorfester i morgen.
Vedlagte filer
Motorbytte LJ-70-1.jpg
Motorbytte LJ-70-1.jpg (42.19 KiB) Vist 9186 ganger
mvh Roger
LA7ARA / HDJ-80 VX / KDJ-125 / BJ-40
MotoStandard U9 / Rapid S Special
wazzza
Innlegg: 150
Ble med: søn aug 21, 2005 8:02 pm
Lokasjon: Tromsø

Innlegg av wazzza »

Blir det noe skruing i dag? Kommer hjem i formiddag (hvis flyet mitt går)...
Brukeravatar
RogerFo
Innlegg: 402
Ble med: ons mai 12, 2004 9:36 am
Lokasjon: Tromsø

Innlegg av RogerFo »

Vi starter så snart Stian snubler ut av senga...
Senest rettet af RogerFo lør apr 08, 2006 10:32 am, rettet i alt 1 gang.
mvh Roger
LA7ARA / HDJ-80 VX / KDJ-125 / BJ-40
MotoStandard U9 / Rapid S Special
TLC-fan
Innlegg: 1225
Ble med: søn nov 14, 2004 8:17 pm
Lokasjon: Jessheim
Kontakt:

Innlegg av TLC-fan »

Spennende gutter! Gleder meg veldig til å høre hvordan maskinen går etter at dere får den i. Gikk utrolig pent før vi tok den ut 170 mil lenger sør. :D Men den har jo sittet i en 60 i mellomtiden.
Fred Magne
NÅ: Land Cruiser 100 4,2TD (2001) # Land Cruiser 79 tilhenger (2006)
FØR: 1987-LJ73 # 1988-LJ73 # 1987-BJ75 # 1990-BJ75 # 2003 - 120GX # 2005 - 120GX AT37
www.autofocus.no fms@autofocus.no
Brukeravatar
RogerFo
Innlegg: 402
Ble med: ons mai 12, 2004 9:36 am
Lokasjon: Tromsø

Innlegg av RogerFo »

Ja, jeg mistenker at den har tatt skade av Frodes litt sedate kjørestil...
mvh Roger
LA7ARA / HDJ-80 VX / KDJ-125 / BJ-40
MotoStandard U9 / Rapid S Special
Brukeravatar
RogerFo
Innlegg: 402
Ble med: ons mai 12, 2004 9:36 am
Lokasjon: Tromsø

Et merkelig fenomen

Innlegg av RogerFo »

Jeg har opplevd et merkelig fenomen noen ganger og har flere ganger bevisst testet det i ettertid, men det samme skjer hver gang... Jeg drar i en hendel og vrir på en bryter og plutselig begynner jeg å smile :D

Selv på en dårlig dag, hendel og bryter - og det samme skjer. Hmm

Det skjer noe på instrumentpanelet i bilen også - kan det være en sammenheng??? :lol:

Jeg må spørre dere - kan det være skadelig???
Vedlagte filer
Img_1600-640.jpg
Img_1600-640.jpg (28.72 KiB) Vist 9127 ganger
mvh Roger
LA7ARA / HDJ-80 VX / KDJ-125 / BJ-40
MotoStandard U9 / Rapid S Special
TLC-fan
Innlegg: 1225
Ble med: søn nov 14, 2004 8:17 pm
Lokasjon: Jessheim
Kontakt:

Innlegg av TLC-fan »

Har ikke alle det sånn da ??? :lol:
Vedlagte filer
3_diff_lock_170.jpg
3_diff_lock_170.jpg (17.81 KiB) Vist 9094 ganger
Fred Magne
NÅ: Land Cruiser 100 4,2TD (2001) # Land Cruiser 79 tilhenger (2006)
FØR: 1987-LJ73 # 1988-LJ73 # 1987-BJ75 # 1990-BJ75 # 2003 - 120GX # 2005 - 120GX AT37
www.autofocus.no fms@autofocus.no
Brukeravatar
Vegard
Innlegg: 1923
Ble med: ons mai 12, 2004 11:09 am
Lokasjon: Nittedal

Innlegg av Vegard »

Endelig!!! Skulle gjerne jobbet sammen med dere på dette!

Lykke til, og god påske!
Brukeravatar
RogerFo
Innlegg: 402
Ble med: ons mai 12, 2004 9:36 am
Lokasjon: Tromsø

Innlegg av RogerFo »

Siste nytt:
2L er ute og er plassert som backup i et hjørne...
2LT'en er boltet til clutchhus, litt elektrisk er plugget i.

Mange slags takk til Per-Martin og Frode!!
Vedlagte filer
Per-Martin kom innom etter en tur på fjellet - han skiftet etter hvert til den vanlige oljeflekkete kjeledressen - den hvite "Rolls-Royce" kjeledressen ville nok blitt litt møkkete...
Per-Martin kom innom etter en tur på fjellet - han skiftet etter hvert til den vanlige oljeflekkete kjeledressen - den hvite "Rolls-Royce" kjeledressen ville nok blitt litt møkkete...
2L er ute.jpg (44.26 KiB) Vist 9061 ganger
Et sneglehus :-)
Et sneglehus :-)
2LT inne-640.jpg (45.61 KiB) Vist 9061 ganger
mvh Roger
LA7ARA / HDJ-80 VX / KDJ-125 / BJ-40
MotoStandard U9 / Rapid S Special
FrankWS
Innlegg: 30
Ble med: man jul 04, 2005 6:45 pm
Lokasjon: Tromsø

Innlegg av FrankWS »

Jøss! Her skjer det jo ting. Hvem er det som bytter motor for dere? Ser at Frode og Stian har inntatt komunal grunnstilling nr 3 her :lol:

Frank
Brukeravatar
Christian
Innlegg: 90
Ble med: ons nov 24, 2004 10:42 pm
Lokasjon: Alta
Kontakt:

Innlegg av Christian »

Æ e faktisk mæst imponert over at dokker har rødda i garasjen :lol:
Dette blir nok bra, føler mæ litt utafor nu uten turbo :cry:
Christian

Min garasje
Brukeravatar
RogerFo
Innlegg: 402
Ble med: ons mai 12, 2004 9:36 am
Lokasjon: Tromsø

Innlegg av RogerFo »

Vi er i mål med motorbyttet, litt problemer i innspurten, ref http://nlck.no/forum/viewtopic.php?p=16168#16168

Motoren starter lett og går fint. Samme oljetrykk og litt lavere driftstemperatur enn 2L.

Nå kjører vi kun med fremste av eksosanlegget (til midt under sidedøra, så det er en del... eksos og turbolyd. Det høres ut som om det er mindre motorlyd av 2LT enn 2L.

Til Frank WS: Nesten hele NLCK avd. Tromsø har vært innom og Jørn fra Land Rover klubben, så det har ikke stått på kompetent personell.
mvh Roger
LA7ARA / HDJ-80 VX / KDJ-125 / BJ-40
MotoStandard U9 / Rapid S Special
TLC-fan
Innlegg: 1225
Ble med: søn nov 14, 2004 8:17 pm
Lokasjon: Jessheim
Kontakt:

Innlegg av TLC-fan »

Det er definitivt mindre lyd i en 2LT. Turboen er en god lyddemper i deg selv...
Senest rettet af TLC-fan man apr 10, 2006 8:53 pm, rettet i alt 2 gange.
Fred Magne
NÅ: Land Cruiser 100 4,2TD (2001) # Land Cruiser 79 tilhenger (2006)
FØR: 1987-LJ73 # 1988-LJ73 # 1987-BJ75 # 1990-BJ75 # 2003 - 120GX # 2005 - 120GX AT37
www.autofocus.no fms@autofocus.no
Brukeravatar
per_martin
Innlegg: 861
Ble med: fre mar 25, 2005 2:15 pm
Lokasjon: Harstad

Innlegg av per_martin »

Gratulerer med ny motor gutter! Ser frem til seriøs cruising i sommer! 8)
mvh Per Martin

LJ73 (KZJ95AT38, HJ45 Troopie, LJ70, BJ75)
Brukeravatar
Ranger
Innlegg: 9
Ble med: lør aug 14, 2004 12:25 am
Lokasjon: Tromsø
Kontakt:

Innlegg av Ranger »

Gratulerer med ny motor. Dere halverer vel kjøretiden mellom Tromsø og Rovaniemi nå? :lol:
Hva skjer ellers med vinsj og hydraulikk pumpe? Alt skal tilbake på plass? Jeg har et prosjekt som trenger vinsj om dere tenker elektrisk :?:
mvh
Christian
Brukeravatar
RogerFo
Innlegg: 402
Ble med: ons mai 12, 2004 9:36 am
Lokasjon: Tromsø

Innlegg av RogerFo »

Takk!
Kjøretia er jeg usikker på, men vi kommer i alle fall under halvminuttet fra 0-100... :oops:

Det blir trangt for ekstra pumpe, det er interessant å konvertere til elektrisk - vi snakkes!
mvh Roger
LA7ARA / HDJ-80 VX / KDJ-125 / BJ-40
MotoStandard U9 / Rapid S Special
Brukeravatar
RogerFo
Innlegg: 402
Ble med: ons mai 12, 2004 9:36 am
Lokasjon: Tromsø

Innlegg av RogerFo »

Vi har plagdes litt med start på 2LT-motoren - her er noen erfaringer. Temaet har vært diskutert før - men aldri for mye!
Symptomet var at motoren var tungstartet når den var kald. Etter lang filing på startmotor startet den, underveis blåste den ut grå/hvit sur dieselrøyk.

Vi løsnet på et rør til en dyse og så at dysa fikk diesel. Dette bekreftes av grå/hvit røyk før start.
Vi målte spenning mellom glødeplugger og gods og fikk 12 volt. Det stemmer ikke, iflg boka skal de ha ca. 6 volt. I teorien betyr 12 volt over glødepluggene brudd i pluggene.
Alle pluggene ble tatt ut og ohmet, alle viste brudd (uendelig motstand).
I tillegg koblet vi to og to i serie og testet på 12 volt, ingen gløding, ingen strøm i kretsen.
Glødepluggene fra den gamle 2L ble tatt ut og og testet på samme måte. De målte ca. 1-2 ohm og ga gløding (ble varm) når to ble koblet i serie på 12V batteri.
Montering av plugger fra 2L i 2LT og 2 glødinger, da startet den med en gang :D

Det var to ulike glødeplugger i 2L og 2LT; 2LT var merket 7V, 2L var merket 6V.
mvh Roger
LA7ARA / HDJ-80 VX / KDJ-125 / BJ-40
MotoStandard U9 / Rapid S Special
Brukeravatar
hiluxturbo
Innlegg: 61
Ble med: lør des 24, 2005 9:42 pm
Lokasjon: tromsø

Innlegg av hiluxturbo »

hmm da va d stille i garasjen i gjen.
#¤%@!"¤¤%" kofør sa du ikke at d va myr akurat hær?????#¤%@¤%#
Brukeravatar
knixen
Innlegg: 2219
Ble med: tor jan 05, 2006 9:59 am
Lokasjon: Tromsø
Kontakt:

Innlegg av knixen »

Siden det var litt still her får jeg legg inn noen bilder fra dagens tur... :D
Vedlagte filer
team fosland avd gjørme... merk den nye winchen! Den var tøff!!! Milemarker...
team fosland avd gjørme... merk den nye winchen! Den var tøff!!! Milemarker...
20.05.2006 078 (Medium).jpg (40.53 KiB) Vist 8707 ganger
unge fosland lett rødmende etter feilnavigeringen...
unge fosland lett rødmende etter feilnavigeringen...
20.05.2006 055 (Medium).jpg (40.17 KiB) Vist 8707 ganger
team fosland på bærtur... må reddes opp av undertegnede...
team fosland på bærtur... må reddes opp av undertegnede...
20.05.2006 051 (Medium).jpg (36.2 KiB) Vist 8707 ganger
team fosland flex
team fosland flex
20.05.2006 050 (Medium).jpg (28.73 KiB) Vist 8707 ganger
team fosland på tur opp BRATT bakke...
team fosland på tur opp BRATT bakke...
20.05.2006 049 (Medium).jpg (30.02 KiB) Vist 8707 ganger
Sitat Dag Einar: "Det finnes noen her som har bygget dette, uten at jeg husker helt, men det kan være Knixen. han gjør jo det aller meste...."

Et gammelt jungelord :)
Svar

Tilbake til «Garasje»