Vi har plagdes litt med start på 2LT-motoren - her er noen erfaringer. Temaet har vært diskutert før - men aldri for mye!
Symptomet var at motoren var tungstartet når den var kald. Etter lang filing på startmotor startet den, underveis blåste den ut grå/hvit sur dieselrøyk.
Vi løsnet på et rør til en dyse og så at dysa fikk diesel. Dette bekreftes av grå/hvit røyk før start.
Vi målte spenning mellom glødeplugger og gods og fikk 12 volt. Det stemmer ikke, iflg boka skal de ha ca. 6 volt. I teorien betyr 12 volt over glødepluggene brudd i pluggene.
Alle pluggene ble tatt ut og ohmet, alle viste brudd (uendelig motstand).
I tillegg koblet vi to og to i serie og testet på 12 volt, ingen gløding, ingen strøm i kretsen.
Glødepluggene fra den gamle 2L ble tatt ut og og testet på samme måte. De målte ca. 1-2 ohm og ga gløding (ble varm) når to ble koblet i serie på 12V batteri.
Montering av plugger fra 2L i 2LT og 2 glødinger, da startet den med en gang
Det var to ulike glødeplugger i 2L og 2LT; 2LT var merket 7V, 2L var merket 6V.